VANUIT DE SCHOOLLEIDING

Terwijl ik deze inleiding van de nieuwsbrief schrijf, is het een drukte van belang in de school. De gezelligste maand op school breekt bijna aan! De ene leerkracht is bezig met het Sinterklaasfeest, de ander al met de voorbereidingen van de activiteitendag die draait om kerst, maar er is ook al iemand bezig met de jaarafsluiting in juli. En ik? Ik hoor het aan en probeer mee te denken en geniet van de gezelligheid in school.

Het einde van het jaar 2022 nadert. De decembermaand is voor velen een maand om te bezinnen, gezellig samen te zijn met familie en vrienden en terug te kijken op het afgelopen jaar. Er waren weer zoveel hoogtepunten en memorabele momenten…

Afgelopen maandag hadden we een gedenkwaardige herdenking bij het Joods monument in Ter Apel en dit maakte veel indruk op mij en ik zag ook op onze leerlingen. Dat bleek wel toen ik vandaag aan meester Martin vroeg om nog even na te praten met een aantal kinderen uit zijn groep, die een rol hadden tijdens de herdenking. De heer Spanninga (95 jaar!) had mij een mail gestuurd om te vragen wat onze leerlingen vonden van de herdenking. Het was een heel mooi gesprek in mijn kantoor, waarin onder andere werd gezegd: ‘Het verhaal over de familie Jacobson kwam heel erg binnen, juf. Zo zielig dat meneer Spanninga zoveel vrienden is kwijtgeraakt.’ De kinderen vonden het dapper dat de heer Spanninga erover durfde te praten en ze vonden het ook zielig.
Het is zo bijzonder om te constateren hoe kinderen tegen ‘de dingen’ aankijken. Zo wijs en zo eerlijk en dat komt bij mij binnen. Ik wens iedereen een gezellige en fijne decembermaand!

Met vriendelijke groet, Anita Klompsma-Bolk.