Een van mijn leraren op de ‘lagere’ school was Teun Martens, vakleerkracht op meerdere (en ik denk alle) basisscholen in Ter Apel. Wij kregen wekelijks gymnastiek van meester Martens en één van mijn lievelingssporten om samen met onze klas te doen, was volleyballen. Ik genoot ervan, maar omdat ik al twee sporten beoefende, ging ik niet op volleybal.

Als kind wist ik ongeveer welke sporten je kon gaan doen, bij welke verenigingen en wie daar op zaten. Zo had je o.a. de vereniging Pegasus handbal en volleybal, TGAV gymnastiek met een selectie turnen, jazzballet, aerobics en atletiek, de voetbalverenigingen Klooster en Sta, zwemclub Zepta waar ik ook een poosje zwom en judovereniging Tai-Foe waar ik van mijn zevende tot mijn veertiende trainde. Er waren vast nog meer verenigingen, waar ik niet van op de hoogte was, want je sportte daar waar je familie en vrienden heengingen. Tegenwoordig is de wereld zoveel ‘groter’ geworden door de televisiezenders en het internet, waardoor kinderen veel meer sporten kennen en veel meer keuzes hebben. Kinderen kunnen zoveel meer ontdekken waar ze zich goed in kunnen ontwikkelen om er veel plezier aan te beleven. Ik vind dat fantastisch!

Zo hoorde ik vorig jaar dat Vince uit groep 6 al van jongs af aan ‘kart’ en vaak samen met zijn ouders en broer (die ook verdienstelijk kart) op pad is om wedstrijden te ‘racen’, zoals Vince dat noemt. Ik wist niet van het bestaan van deze sport. Daarom is het leuk om te vermelden dat Vince dit jaar Nederlands kampioen is geworden, wat een uitzonderlijke prestatie is voor zijn leeftijd.

Mocht uw kind ook op een sport willen, maar is dit financieel lastig, dan kunt u een beroep doen op het Jeugdfonds sport & cultuur. Titia Deuling, onze vakleerkracht gym, weet hier alles van en wil altijd helpen met de aanvraag. Wilt u een afspraak met juf Titia, dan kunt u mailen naar t.deuling@oow.nl of onze school bellen. O ja, juf Titia is ook goed in volleybal en dat heeft u wellicht gezien op het stratenvolleybaltoernooi van 29 december in de sporthal van Ter Apel.

Ik wens u een goed, gezond en sportief 2023!