Het eerste semester van het schooljaar zit er alweer op. De Gouden Weken zijn gestart met als doel een fijne sfeer creëren, waarin ieder kind zich verantwoordelijk voelt voor zichzelf, de groep en de omgeving.
Het schoolteam werkt het hele schooljaar door aan pedagogische doelen en didactische doelen; het één staat niet los van het ander. Kinderen komen naar school om te leren en om samen te zijn met andere kinderen. Een kind leert door dingen te zien, te horen en te voelen. Het ene kind leert tijdens de taalles hoe je een vervoeging doet met een werkwoord als worden en een ander kind leert om vijftien minuten samen te werken met zijn of haar schoudermaatje. In deze Gouden Weken staat de groepsvorming centraal en dat is te merken aan de sfeer in de school.

Kortgeleden liep ik even iedere groep binnen en het viel mij op hoe kinderen zich in acht weken tijd ontwikkelen en hoeveel rust er alweer heerst in de groepen. Vooral in groep 3 zag ik enorme sprongen in de concentratie tijdens het lezen, het schrijven en het rekenen. Altijd weer mooi om te zien dat het lukt om vanuit een boek in een schrift te werken als je net ‘kleuter af’ bent. Blijft mij verwonderen!

In de vorige nieuwsbrief schreef ik over het bezoek van de inspectie aan onze school en dat we een week of zes moesten wachten op het rapport. Dat bleek in ons geval niet zo te zijn, want het conceptrapport is vorige week al binnengekomen. Uiteraard is het zakelijk geschreven en staat er in of je als school wel of niet voldoet aan de wet, maar wat ben ik trots op het rapport en op ons team. Alles is voldoende en we hebben geen enkele herstelopdracht. Zo’n rapport motiveert alleen maar meer om nog beter te worden en vol energie weer ontwikkelingen voort te zetten en te verfijnen. We zijn ook erg blij dat we de subsidie basisvaardigheden toegekend hebben gekregen van het ministerie, om de ingezette ontwikkelingen op het taalleesonderwijs en het rekenonderwijs op een nog hoger niveau ten uitvoer te brengen.

Dan nu nog even wat minder serieuze zaken….. In november, op de elfde van de elfde, start het carnavalsseizoen alweer. Wat heb ik daar weer zin in, evenals onze werkgroep carnaval! Zij zijn al druk bezig met het afbreken van de kar van vorig jaar en met hulp van onze leerlingen aan het nadenken over de kar voor het komende jaar. Ik ben erg benieuwd wat ze er van gaan maken. Er zijn veel ouders, kinderen en teamleden betrokken bij allerlei carnavalsgroepen in ons dorp of in omliggende dorpen, maar ik hoop dat er ook veel leerlingen en ouders gaan meelopen met onze school. Ik heb me al aangemeld.

Ik wens iedereen een heel fijne herfstvakantie!

Anita Klompsma-Bolk.