De helft van het schooljaar zit er bijna weer op. 2025 is gestart en er staan weer leuke activiteiten op de agenda voor onze leerlingen. Terwijl ik deze nieuwsbrief schrijf, zijn de voorbereidingen van de disco volop aan de gang. Het is heel gezellig op school met zoveel bedrijvigheid om mij heen.
Tussendoor wordt er door de leerlingen hard gewerkt aan de basisvaardigheden taal, lezen, rekenen, schrijven en burgerschap én worden de toetsweken afgerond. Het is mooi dat de toetsweken afgesloten worden met een disco op school in de avonduren. De kinderen verheugen zich daar altijd enorm op!
Burgerschap blijft een aandachtspunt in de media, want er gebeurt nogal veel in onze maatschappij. Wij vragen ons dan ook regelmatig af waar wij aandacht aan gaan besteden, zodat onze leerlingen voorbereid zijn op deelname aan de huidige maatschappij.
Waar we veel over nadenken is de invloed van sociale media. Dat blijft onze school binnenkomen via onder andere Snapchat en andere apps waar kinderen in de basisschoolleeftijd niet op horen te zitten. De grenzen worden steeds meer verlegd door kinderen en ouders laten dit toe. Kinderen in de basisschoolleeftijd zijn vaak handig met apps, maar dat wil niet zeggen dat ze de risico’s van online gedrag kennen. We bespreken dit regelmatig met onze leerlingen.
Gelukkig hebben wij m.b.t. burgerschap ook de mogelijkheid om de methode Kwink in te zetten, waarmee wij doelgericht kunnen oefenen met allerlei situaties waar je als kind mee moet dealen. Zelfkennis is heel belangrijk en daarom hebben wij met onze leerlingen in alle groepen gewerkt met de kwink van de week: de zelfvertrouwer.
De kinderen vroegen zich af: ‘Wanneer ben je zelfverzekerd en wanneer heb je niet zoveel zelfvertrouwen?’
Door jezelf helpende gedachten te geven, kun je meer zelfvertrouwen krijgen. Bijvoorbeeld door jezelf moed in te spreken, maar ook door je te beseffen dat je best doen, goed genoeg is. Door dit te oefenen hopen we dat alle kinderen hebben geleerd dat alle typen mensen zelfvertrouwen kunnen ontwikkelen of je nou in de klas graag van je laat horen of als je juist stil bent. Het doel was hierbij: Sta stevig, gebruik een helpende gedachte en doe wat je kunt! Dit kan helpen bij het maken van keuzes om bijvoorbeeld wel of niet op sociale media te gaan. Vaak worden kinderen overgehaald door andere kinderen, omdat ze niets willen missen. Hier is een term voor: ‘fear of missing out’. Ouders zijn hier gevoelig voor, omdat ze niet willen dat hun kind wordt buitengesloten. Toch zou het fijn zijn om meer vanuit zelfvertrouwen de juiste keuzes te maken samen met je kind en als ouder je kind nog kind te laten zijn voor zolang dit kan. Dus laat je niet verleiden om je kind deel te laten nemen aan sociale media waar het nog niet op hoort te zitten. Een kind gaat dan ook al snel over de maximale schermtijd heen (van 1 uur per dag tot groep 6 en vanaf groep 6 maximaal 1,5 uur per dag. Hier zit ook het TV kijken bij in). Ik wilde dit toch graag weer eens delen, want ik ga voor gezonde en gelukkige kinderen!
In de afgelopen weken zijn ook de Citotoetsen afgenomen en dat is altijd weer zo’n ijkmoment in het schooljaar, waaraan je kunt zien waar we op dit moment staan als school en wat we nog moeten doen voor het einde van het schooljaar. Onze interne begeider (Darja Gelling) en ik zijn altijd heel benieuwd of de kinderen de vaardigheidsgroei laten zien die bij het kind past. Altijd interessant, omdat we dit ijkmoment ook koppelen aan het evalueren van ons onderwijs: Waar doen we het goed en waar moet het beter? U hoort het terug in het oudergesprek met de leerkracht.
Op maandagavond 13 januari jongstleden was ik, samen met alle schooldirecteuren van het Openbaar Onderwijs Westerwolde, bij de nieuwjaarsborrel van de gemeente Westerwolde. Het Spiekerhüs was de ‘place to be’…prachtig aangekleed en goed ontvangen door de burgemeester en wethouders liepen wij de zaal binnen.
Bij binnenkomst zag ik al gauw de familie Hummel/Kat zitten en groette van een afstand. Pas toen de agenda zichtbaar werd en ik ‘verkiezing leutje Westerwolder’ zag staan, begon mij iets te dagen. Zou Raymon daarom in de zaal zitten? Ik zag geen andere kinderen….”
De toespraak van de burgemeester vond plaats en op een gegeven moment werd er overgegaan naar de eerste verkiezing van ‘Leutje Westerwolder’ van het jaar 2024. Het bleek inderdaad Raymon Hummel te zijn (leerling in onze groep 6).
Toen ik naar Raymon en zijn familie liep, werd mij verteld dat de familie de verkiezing geheim moest houden. Ik was zo blij dat ik aanwezig was, want bij zo’n bijzonder moment wil je graag aanwezig zijn als directeur.
De burgemeester eindigde deze avond zijn toespraak met een interessante quote van Margaret Mead: “Twijfel er nooit aan dat een kleine groep bedachtzame, toegewijde burgers de wereld kan veranderen. Het is zelfs de enige manier waarop ooit iets veranderd is.” Dus ouders en verzorgers houdt dit in het achterhoofd als er iets moet veranderen.
Anita Klompsma-Bolk.
Tussendoor wordt er door de leerlingen hard gewerkt aan de basisvaardigheden taal, lezen, rekenen, schrijven en burgerschap én worden de toetsweken afgerond. Het is mooi dat de toetsweken afgesloten worden met een disco op school in de avonduren. De kinderen verheugen zich daar altijd enorm op!
Burgerschap blijft een aandachtspunt in de media, want er gebeurt nogal veel in onze maatschappij. Wij vragen ons dan ook regelmatig af waar wij aandacht aan gaan besteden, zodat onze leerlingen voorbereid zijn op deelname aan de huidige maatschappij.
Waar we veel over nadenken is de invloed van sociale media. Dat blijft onze school binnenkomen via onder andere Snapchat en andere apps waar kinderen in de basisschoolleeftijd niet op horen te zitten. De grenzen worden steeds meer verlegd door kinderen en ouders laten dit toe. Kinderen in de basisschoolleeftijd zijn vaak handig met apps, maar dat wil niet zeggen dat ze de risico’s van online gedrag kennen. We bespreken dit regelmatig met onze leerlingen.
Gelukkig hebben wij m.b.t. burgerschap ook de mogelijkheid om de methode Kwink in te zetten, waarmee wij doelgericht kunnen oefenen met allerlei situaties waar je als kind mee moet dealen. Zelfkennis is heel belangrijk en daarom hebben wij met onze leerlingen in alle groepen gewerkt met de kwink van de week: de zelfvertrouwer.
De kinderen vroegen zich af: ‘Wanneer ben je zelfverzekerd en wanneer heb je niet zoveel zelfvertrouwen?’
Door jezelf helpende gedachten te geven, kun je meer zelfvertrouwen krijgen. Bijvoorbeeld door jezelf moed in te spreken, maar ook door je te beseffen dat je best doen, goed genoeg is. Door dit te oefenen hopen we dat alle kinderen hebben geleerd dat alle typen mensen zelfvertrouwen kunnen ontwikkelen of je nou in de klas graag van je laat horen of als je juist stil bent. Het doel was hierbij: Sta stevig, gebruik een helpende gedachte en doe wat je kunt! Dit kan helpen bij het maken van keuzes om bijvoorbeeld wel of niet op sociale media te gaan. Vaak worden kinderen overgehaald door andere kinderen, omdat ze niets willen missen. Hier is een term voor: ‘fear of missing out’. Ouders zijn hier gevoelig voor, omdat ze niet willen dat hun kind wordt buitengesloten. Toch zou het fijn zijn om meer vanuit zelfvertrouwen de juiste keuzes te maken samen met je kind en als ouder je kind nog kind te laten zijn voor zolang dit kan. Dus laat je niet verleiden om je kind deel te laten nemen aan sociale media waar het nog niet op hoort te zitten. Een kind gaat dan ook al snel over de maximale schermtijd heen (van 1 uur per dag tot groep 6 en vanaf groep 6 maximaal 1,5 uur per dag. Hier zit ook het TV kijken bij in). Ik wilde dit toch graag weer eens delen, want ik ga voor gezonde en gelukkige kinderen!
In de afgelopen weken zijn ook de Citotoetsen afgenomen en dat is altijd weer zo’n ijkmoment in het schooljaar, waaraan je kunt zien waar we op dit moment staan als school en wat we nog moeten doen voor het einde van het schooljaar. Onze interne begeider (Darja Gelling) en ik zijn altijd heel benieuwd of de kinderen de vaardigheidsgroei laten zien die bij het kind past. Altijd interessant, omdat we dit ijkmoment ook koppelen aan het evalueren van ons onderwijs: Waar doen we het goed en waar moet het beter? U hoort het terug in het oudergesprek met de leerkracht.
Op maandagavond 13 januari jongstleden was ik, samen met alle schooldirecteuren van het Openbaar Onderwijs Westerwolde, bij de nieuwjaarsborrel van de gemeente Westerwolde. Het Spiekerhüs was de ‘place to be’…prachtig aangekleed en goed ontvangen door de burgemeester en wethouders liepen wij de zaal binnen.
Bij binnenkomst zag ik al gauw de familie Hummel/Kat zitten en groette van een afstand. Pas toen de agenda zichtbaar werd en ik ‘verkiezing leutje Westerwolder’ zag staan, begon mij iets te dagen. Zou Raymon daarom in de zaal zitten? Ik zag geen andere kinderen….”
De toespraak van de burgemeester vond plaats en op een gegeven moment werd er overgegaan naar de eerste verkiezing van ‘Leutje Westerwolder’ van het jaar 2024. Het bleek inderdaad Raymon Hummel te zijn (leerling in onze groep 6).
Toen ik naar Raymon en zijn familie liep, werd mij verteld dat de familie de verkiezing geheim moest houden. Ik was zo blij dat ik aanwezig was, want bij zo’n bijzonder moment wil je graag aanwezig zijn als directeur.
De burgemeester eindigde deze avond zijn toespraak met een interessante quote van Margaret Mead: “Twijfel er nooit aan dat een kleine groep bedachtzame, toegewijde burgers de wereld kan veranderen. Het is zelfs de enige manier waarop ooit iets veranderd is.” Dus ouders en verzorgers houdt dit in het achterhoofd als er iets moet veranderen.
Anita Klompsma-Bolk.