Als team van OBS De Vlinder investeren wij veel in ons onderwijs. Ons doel is om alle leerlingen geletterd en gecijferd door te laten stromen naar het voortgezet onderwijs. Alle kinderen moeten minimaal het 1F niveau halen om niet als analfabeet of ongecijferd te starten in het voortgezet onderwijs. Wij streven hier ook minimaal naar, maar het liefst willen we streven naar het 2F niveau (taal) of het 1S niveau (rekenen). Daarnaast willen we ook leerlingen die het 1F niveau net niet gaan halen wel op onze school houden. Het is altijd een spagaat waarin je als schoolteam zit. Waar zitten onze grenzen en wanneer verwijs je een leerling naar het speciaal (basis)onderwijs? Wanneer is de achterstand dusdanig dat wij niet aan de onderwijsbehoefte van een individuele leerling kunnen voldoen?
Onze regio staat landelijk bekend als achterstandsregio, omdat het achter blijft ten opzichte van ‘de rest’ van Nederland. Na de parlementaire enquête naar de gevolgen van de aardgaswinning in onze provincie, is ‘Nij Begun’ ontstaan als ‘ereschuld’ voor de gevolgen van de gaswinning en de aardbevingen. ‘Het gebied verdient een betere toekomst: economisch en sociaal’, aldus de parlementaire enquêtecommissie (2025).
Er is een sociale agenda gemaakt voor Groningen en Noord-Drenthe. Het doel is de brede welvaart in onze regio binnen één generatie op het landelijke gemiddelde te brengen. Deze sociale agenda is een agenda voor de lange termijn. Er is 100 miljoen euro per jaar beschikbaar voor de komende 30 jaar waarin er gewerkt moet worden aan:
• het vergroten van de leefbaarheid;
• kansen voor kinderen, jongeren en de volgende generatie;
• het deelnemen aan werk en het verminderen van de armoede;
• het verbeteren van de (mentale) gezondheid.
Voor de basisschool betekent dit dat elk kind de mogelijkheid wordt geboden om zijn of haar wereld te vergroten. Door bijvoorbeeld een instrument te bespelen, te sporten, talenten te ontwikkelen en zich cultureel te kunnen verdiepen. De schooldag moet worden verrijkt. Voor de scholen waar de achterstanden groter zijn, zijn er extra uren voor de basisvaardigheden, sport, cultuur en taalontwikkeling beschikbaar. Kansengelijkheid voor alle inwoners van onze regio is het leidmotief.
Wat het ‘Nij Begun’ voor OBS De Vlinder gaat betekenen weet ik nog niet, maar we ‘sparren’ hier al wel over. Op het moment dat ik weet wat we mogen investeren, zou ik graag met u als ouders willen overleggen hoe u dat ziet. Hier kom ik in de nabije toekomst op terug.
Voor nu kan ik zeggen dat onze leerlingen van groep 8 hebben gepresteerd naar het leervermogen dat bij hen past. Het gemiddelde niveau ligt dit schooljaar boven het landelijk gemiddelde. Hier zijn we heel tevreden mee en we genieten van dit succes!
Anita Klompsma-Bolk.
Onze regio staat landelijk bekend als achterstandsregio, omdat het achter blijft ten opzichte van ‘de rest’ van Nederland. Na de parlementaire enquête naar de gevolgen van de aardgaswinning in onze provincie, is ‘Nij Begun’ ontstaan als ‘ereschuld’ voor de gevolgen van de gaswinning en de aardbevingen. ‘Het gebied verdient een betere toekomst: economisch en sociaal’, aldus de parlementaire enquêtecommissie (2025).
Er is een sociale agenda gemaakt voor Groningen en Noord-Drenthe. Het doel is de brede welvaart in onze regio binnen één generatie op het landelijke gemiddelde te brengen. Deze sociale agenda is een agenda voor de lange termijn. Er is 100 miljoen euro per jaar beschikbaar voor de komende 30 jaar waarin er gewerkt moet worden aan:
• het vergroten van de leefbaarheid;
• kansen voor kinderen, jongeren en de volgende generatie;
• het deelnemen aan werk en het verminderen van de armoede;
• het verbeteren van de (mentale) gezondheid.
Voor de basisschool betekent dit dat elk kind de mogelijkheid wordt geboden om zijn of haar wereld te vergroten. Door bijvoorbeeld een instrument te bespelen, te sporten, talenten te ontwikkelen en zich cultureel te kunnen verdiepen. De schooldag moet worden verrijkt. Voor de scholen waar de achterstanden groter zijn, zijn er extra uren voor de basisvaardigheden, sport, cultuur en taalontwikkeling beschikbaar. Kansengelijkheid voor alle inwoners van onze regio is het leidmotief.
Wat het ‘Nij Begun’ voor OBS De Vlinder gaat betekenen weet ik nog niet, maar we ‘sparren’ hier al wel over. Op het moment dat ik weet wat we mogen investeren, zou ik graag met u als ouders willen overleggen hoe u dat ziet. Hier kom ik in de nabije toekomst op terug.
Voor nu kan ik zeggen dat onze leerlingen van groep 8 hebben gepresteerd naar het leervermogen dat bij hen past. Het gemiddelde niveau ligt dit schooljaar boven het landelijk gemiddelde. Hier zijn we heel tevreden mee en we genieten van dit succes!
Anita Klompsma-Bolk.